1992

סיכום קבוצת דיון "צעד לפני כולם"- תובנות מרכזיות

סיכום קבוצת דיון מתוך כנס ההשקה שנערך במכון ון ליר בירושלים ב-29 בינואר 2014

 

כשמונים נציגים מן המוסדות להשכלה גבוהה ברחבי הארץ השתתפו בכנס הראשון שנועד להביא תחת קורת גג אחת את האחראים ואת העוסקים בשטח ביישום תכנית המל"ג-ות"ת להנגשת ההשכלה הגבוהה לבני החברה הערבית בישראל.

הכנס נפתח בדברי ברכה כתובים של פרופ' מנואל טרכטנברג (מצ"ב), בדברים של פרופ' גבריאל מוצקין, ראש מכון ון ליר שברך על הקמת הפורום והציג רעיונות מקוריים כמו הקלטת השיעורים בידי סטודנטים חדשים כדי להקל על ההבנה, ושל פרופ' פייסל עזאיזה יו"ר הוועדה להרחבת הנגישות לחברה הערבית, שקרא לשנות את השיח מכזה שמדגיש חסמים ובעיות לכזה שמציג סיפורי הצלחה ומדבר על פתרונות והישגים.

גב' מרב שביב, סמנכ"לית תכנון ומדיניות במל"ג דיברה על מטרות הכנס והציגה עדכון של מצב התכנית כיום (מצ"ב המצגת).

בפנל המרכזי דובר על האתגרים והחסמים ביישום התכנית ועל מודלים שפותחו במוסדות השונים. התייחסויות ושאלות מן הקהל עוררו דיון נוסף בסוגיות אלה. החלוקה לקבוצות דיון אִפשרה למעגל רחב של אנשים להביע את דעתם ולחלוק עם עמיתיהם את הידע ואת הניסיון שנצברו בתהליך העבודה המעשית, כמו גם לשתף בקשיים ובהתלבטויות.

 

להלן תקציר התובנות שעלו בדיון בקבוצת "צעד לפני כולם"

התכנית שמה דגש על תגבור מיומנויות השפה, אסטרטגיות למידה, חיבור חברתי, הכרה המוסד, בניית מערכת וכלים נוספים שיקלו על הסטודנטים.

 

הבעיות שהועלו:

  1. מועד קבלת ציוני הבגרות המאוחר אשר אינו מאפשר קבלה סופית ללימודים האקדמיים לעיתים עד לחודשים ספטמבר- אוקטובר, בעיה זאת מגבילה את המוסדות במשך הפעלת התכנית.
  2. תקציב התכנית אינו מספיק לעתים להפעלתה במלואה. הבעיה אמורה בעיקר בנוגע למוסדות אשר נדרשים לשכן את התלמידים במעונות במהלך התכנית.
  3. קושי בגיוס הסטודנטים להשתתפות בתכנית (תחושת ה"פרייאר") והשאלה האם רצוי (ואפשרי) לחייב את הסטודנטים להגיע לתכנית.

 

פתרונות מוצעים:

  1. גיוס התלמידים לתכנית:

באוניברסיטת תל אביב פנו לכלל הסטודנטים הערבים באמצעות שיחות טלפוניות (בשפה הערבית) על מנת להציע להם להשתתף בתכנית. בנוסף, על מנת לעודד את התלמידים להגיע, החליטו לנקוט בגישה מקורית – הם מיתגו את ההשתתפות בתכנית כתחרותית, על ידי כך שדרשו רישום בהקדם בשל מספר המקומות המוגבל. השתתפו השנה כ-300 סטודנטים מתוך כ- 500 שהחלו ללמוד לתואר. באוניברסיטת בן גוריון הגיוס נעשה פעמים רבות באמצעות יצירת קשר עם הורי הסטודנטים, אך הגיוס של הסטודנטים הבדואים לתכנית זו קשה ביותר ורוב הסטודנטים המשתתפים בתכנית אינם מהחברה הבדואית בדרום. במכללת צפת השתתפו השנה בתכנית כ-100 סטודנטים, כאשר מחציתם חויבו להשתתף בתכנית.

 

  1. תכני התכנית:

במכללת צפת מפעילים תכנית במתכונת זו כבר מספר שנים והיא נקראת תכנית קה"ל (קורס הכנה לאקדמיה). החלק הראשון של התכנית (יולי-אוגוסט) מתרכז באסטרטגיות למידה והחלק השני (ספטמבר) בעיקר בשיפור השפה. הם מצאו כי בשלב זה יש להתרכז פחות בכתיבת עבודות ובעבודה מדעית ולרכז את המאמצים בשיפור העברית והרטוריקה. בנוסף לכך ניתן גם תגבור במקצועות מיוחדים וכאמור באסטרטגיות למידה.

באוניברסיטת תל אביב התקיימו 7 קבוצות של תכנית זו, התלמידים חולקו על פי הפקולטה בה ילמדו. הוענקו 2 קורסי ליבה אשר נבחרו על ידי הפקולטה בה נמצאת כל קבוצה. הקורסים הועברו על ידי מתרגלים מהפקולטה. החונך חונך אישית בין 6-7 סטודנטים. מעבר לקורסי הליבה ניתנים גם התכנים הבאים: רטוריקה, שפה, אוריינטציה למוסד, הכנת מערכת שעות וסדנאות נוספות. בנוסף, לקראת סוף התכנית נבחר נציג בכל קבוצה אשר אמור לייצג את צרכי הסטודנטים בפקולטה, בכל פקולטה נבחר נאמן פקולטה מאנשי הסגל (בעדיפות לנאמן מהמגזר הערבי), אשר עליו לייצג את צרכי החברה הערבית בפני הפקולטה והמוסד.

המוסדות מדווחים על כך שסטודנטים אשר משתתפים בתכנית מנצלים בצורה טובה הרבה יותר את שירותי התמיכה המוצעים להם במסגרת שנה א'.

 

כתוב\י תגובה

لن يتم نشر البريد الإلكتروني . الحقول المطلوبة مشار لها بـ *

*