1992
ראשי » הקמפוס המגוון- כללי التنوع في الحرم الجامعي – عام » "כשירות תרבותית בקמפוס" סיכום הכנס

"כשירות תרבותית בקמפוס" סיכום הכנס

בתאריך 25/5/17 ערכנו כנס בנושא "כשירות תרבותית בקמפוס".

 

כְּשִׁירוּת תרבותית(Cultural Competency)   היא היכולת של מערכות ופרטים להתאים עצמם בצורה חיובית ויעילה לפעולה עם זהויות ותרבויות מגוונות. יכולת זו מתייחסת: למתן שירות, הנגשת השכלה, לימודים, משאבי אנוש במערכת וכיוצא באלה. היא כוללת יכולת לתקשר בצורה אפקטיבית עם אנשים מתרבויות שונות.

 

כְּשִׁירוּת תרבותית  הינה מיומנות מבוססת ידע הנדרשת על מנת לספק מענה יעיל לאוכלוסיות מתרבויות שונות.

מיומנות זו פועלת בשתי רמות:

ראשונה ברמת הפרט, עוסקת ברגישות תרבותית- הכוונה היא: מודעות לקיומם של הבדלים תרבותיים אשר משפיעים על ערכים, למידה, והתנהגות אישיים.

השנייה ברמת הארגון, ועוסקת בהנגשה תרבותית- כלומר: יצירה של מערכות ומגוון כלים המאפשרים לתרבויות שונות לצרוך שירות מוצע.

כדי שארגון יוכל להיחשב ככְּשִׁיר תרבות, צריך שתהיה לו מערכת מוגדרת של ערכים ועקרונות, ועליו להפגין: התנהגויות, עמדות, מדיניות, ומבנים, המאפשרים לו לפעול ביעילות בסביבה רב תרבותית. הארגון מתאים את עצמו לצרכים ודרישות של מגוון תרבויות וכך הוא יוצר תחושת השתייכות באופן שוויוני.

את הכנס פתחה פרופ' מונא מארון, אוניברסיטת חיפה, חברת ות"ת ויו"ר ועדת ההיגוי של הות"ת  להנגשת ההשכלה הגבוהה לחברה הערבית הציגה את הדגשים לחומש הקרוב, ובינהם הדגש על הגדלת היקף הסגל המנהלי הערבי באוניברסיטאות, טיפוח אינטגרציה ומדיניות של קמפוס מגוון ואמרה :"אני מתנגדת לסגרגציה וחושבת שחייבים לעודד אינטגרציה. אני לא צריכה לשנות עמדות פוליטיות כדי לכבד את הצד השני.". פרופסור מארון הדגישה שיש חסר כיום במועמדים הולמים למלגת מעוף לדוקטורנטים מצטיינים וכי יש לפעול בכל הכוח לשינוי בתחום זה".

18698184_1698987543449174_7463057584031405727_n 
 
כך אמר פרופ' יצחק הרפז נשיא מכללת עמק יזרעאל בפתיחת הכנס: "כדי שארגון יוכל להיחשב ככְּשִׁיר תרבות, צריך שתיהיה לו מערכת מוגדרת של ערכים ועקרונות, ועליו להפגין: התנהגויות, עמדות, מדיניות, ומבנים, המאפשרים לו לפעול ביעילות בסביבה רב תרבותית. מכללת עמק יזרעאל רואה את עצמה כמקום שכול אדם שרוצה ללמוד ללא קשר למוצאו, יוכל לעשות זאת ויקבל את ההתאמות הנדרשות מבחינה לימודית, תרבותית, ועזרה כלכלית במידת האפשר."
18700057_1698987646782497_9176174882990579284_n
בהרצאה הראשונה הציגה ארנה שני מהמרכז לרב תרבותיות בירושלים את המושג "כשירות תרבותית" ואת הניסיון של המרכז בעבודה עם בתי חולים והמשטרה בירושלים. ההרצאה כללה המשגות ודוגמאות ביחס ליכולות של ארגונים לעשות חשיבה רב תרבותית תוך תרגום חשיבה זו לכללי עבודה ואופן התנהלות.
18740600_1698987436782518_4873607133511901301_n
שתי סדנאות ניתנו במהלך הכנס, אשר עוסקות בניסיונות ובפרקטיקה של כשירות תרבותית בארגון האקדמי: האחת על ידי פרופסור הלנה דה-סיבליה סינה והשניה על ידי דליה חלבי מנהלת ארגון דיראסאת ומיכל ברק ראשת המרכז לחקר הרב תרבותיות והמגוון, האוניברסיטה העברית בירושלים.
18671201_1698987320115863_5454840427148646214_n18740157_1698987430115852_1822205800361357666_n
בפאנל שהנחתה יעל מעין ממכון ון ליר ובו השתתפו: פרופסור עליזה שנער, ארן זינר, ד"ר עלי ותד, עומר מסארווה ואילה הנדין, אשר נערך במרכז היום עסקנו בשאלות הבאות: המושג "כשירות תרבותית" מרמז על פערים תרבותיים בין הקבוצות השונות. האם  הוא הולם את הפער בין יהודים וערבים? האם הוא מקיף דיו כדי להתמודד עם האתגרים? ארגוני חברה אזרחית בישראל מבקשים לקדם שיח של הקמפוס כמרחב משותף.  האם הוא מקדם או מאיים? מה משמעותו המעשית? כשירות תרבותית היא אסטרטגיה כוללת שמטרתה לתת ביטוי מהותי לכלל באי המוסד השייכים לקבוצות הזדהות שונות.  אילו תהליכי קבלת החלטות נדרשים לביצוע אסטרטגיה מסוג זה? אילו תנאים נדרשים לכך? מה הקשיים מול ההנהלה? ולסיום: בפרספקטיבה של עשר שנים לאחור: איפה נמצאים המוסדות היום ביחס לעבר? אילו שינויים קרו במוסדות? בות"ת? האם תכנית ההנגשה נותנת מענה מספק?
18740344_1698987323449196_4946348920545413029_n
מצגות שהוצגו בכנס על ידי הדוברים השונים:

 

כתוב\י תגובה

لن يتم نشر البريد الإلكتروني . الحقول المطلوبة مشار لها بـ *

*