1992

אג"ח חברתית ראשונה בישראל – למניעת נשירה באקדמיה

עמותת אלומה פועלת להפחתת הנשירה בחוגי המדעים וההנדסה בשני מוסדות אקדמיים ■ אם הנשירה תקטן – תקציבי המוסדות יגדלו, והם יתחלקו ברווח עם המשקיעים באג"ח ■ זהו צעד מעודד, שמעיד על תחילתה של מדיניות מסודרת בנושא.

מתוך: דה-מרקר. כתבתה של מירב ארלוזרוב. 2/2/17

באוניברסיטת חיפה ובמכללה האקדמית יפו מפעילה אלומה תוכנית ניסיונית ייחודית למניעת נשירה, שמבוססת על האג"ח החברתית הראשונה בישראל. אג"ח חברתית היא שילוב של פילנתרופיה ועסקים — פעילות של תרומה למטרות חברתיות, שמנוהלת כמו עסק ושיש ציפייה כי תישא תשואה כלשהי למשקיעים ולתורמים.

בישראל הונפקה האג"ח החברתית הראשונה בידי החברה לתועלת הציבור Social Finance, שהוקמה על ידי סר רונלד כהן — שמוכר בעיקר כאחד מראשי קרן אייפקס, אך בעולם הוא מפורסם גם בתור מי שהגה את הרעיון של האג"ח החברתיות.

האג"ח הראשונה מופעלת באוניברסיטת חיפה, ומושקעים בה קרן רוטשילד קיסריה, בנק לאומי ותורמים מאוסטרליה. מטרתה היא למנוע נשירה מחוגי ההנדסה והמדעים במוסדות האקדמיים. "שיעורי הנשירה מההנדסה והמדעים מגיעים ל–46% — בערך 40% בקרב היהודים ו–60% בקרב הערבים", אומרת יפעת סלע, מנכ"לית אלומה. "מטרתנו היא לצמצם את היקף הנשירה ב–35% לפחות. צמצום הנשירה מגדיל את ההכנסה למוסד האקדמי, בגלל תקציבי הוות"ת שגדלים ביחד עם מספר הסטודנטים, וכך הוא צפוי להתחלק עם המשקיעים באג"ח ברווח שנוצר לו מצמצום הנשירה".

היקף ההשקעה באג"ח היא 2.4 מיליון דולר, עבור שלושה מחזורי סטודנטים. החיסכון הצפוי למוסדות ממניעת נשירה במדעי המחשב היא של כ–100 אלף שקל לכל סטודנט. מדובר בתמריץ כלכלי שנראה משמעותי — ועל אף זאת, התערבות במניעת נשירה היא מדיניות חדשה של האוניברסיטאות.

לדברי סלע, "האוניברסיטאות צריכות לשנות גישה ולקבוע יעדי נשירה, ולא רק יעדי קבלה. הן צריכות לעשות הכל כדי שסטודנטים לא ינשרו. לא ייתכן שיש מאות סטודנטים עם ממוצע 34 ושאף אחד לא מתרגש מזה. זה נורא מתסכל".

באורח מעשי, אוניברסיטת חיפה והמכללה האקדמית תל אביב־יפו הפריטו את פעילות מניעת הנשירה שלהן לידי אלומה, תוך שהן מתמרצות כלכלית את אלומה לעשות כמיטב יכולתה לצמצום הנשירה — ככל הנשירה תקטן, יגדל הרווח למשקיעי האג"ח.

בהתאם, אלומה, שגם כך מתמחה בהנגשת ההשכלה הגבוהה לאוכלוסיות חלשות, וכאמור בעיקר לאוכלוסייה הערבית, מפעילה תוכנית סדורה שכל מטרתה היא לנטר את מצבם של הסטודנטים הלומדים בחוגי המדעים וההנדסה באותם שני מוסדות, לזהות בזמן אמת סטודנטים מתקשים, ולפעול כדי לחזק אותם באמצעות שורה של צעדים.

לשם כך מחתימה אלומה את הסטודנטים הלומדים בחוגים הרלוונטיים על הסכמה להעביר לידיה את כל הציונים שלהם. באחרונה העמותה אף יזמה מבחן מחצית חדש, כדי שכבר במחצית הראשונה של הסמסטר הראשון יהיו לה נתונים לגבי מצב הסטודנטים — והיא פועלת כדי למשוך סטודנטים חלשים לקבל עזרה. "אנו לא מחכים שיפנו אלינו", מבהירה סלע, "היועצות עוקבות באופן אישי אחרי מצבו של כל סטודנט, ונותנות לו טיפול הוליסטי — כי הקשיים הם רבים ומגוונים".

לכתבה המלאה כאן

כתוב\י תגובה

لن يتم نشر البريد الإلكتروني . الحقول المطلوبة مشار لها بـ *

*