1992

סיכום פורום הכשרת רכזים 3/5/16

סיכום פורום הכשרת רכזים 3/5/16

מכון ון ליר בירושלים   

 

שלום לכולכם

ב- 3/5/16 נפגשנו בפורום של רכזי תכניות ההנגשה של החברה העברית לאקדמיה. נהנינו לראות אולם מלא ונציגים מרוב מוסדות ההשכלה הגבוהה בישראל. מטרת תכנית ההכשרה היא ליצור התפתחות מקצועית באמצעות פיתוח ידע ואסטרטגיות עבודה.

להלן סיכום עיקרי הדברים:

ארן זינר מהות"ת עדכן:

  1. פרויקט ההנגשה בהתכנות גבוהה להמשיך לעוד כחמש שנים.
  2. בשנה הבאה יהיה דגש על תמיכה בתוכניות מחוץ למוסדות, כגון תכנית רוהאד.
  3. יש ציפייה ורצון לחזק שילוב נשים ערביות בתחומי לימוד בעלי סטטוס גבוה והיתכנות תעסוקתית.
  4. גברים בחלק מהקהילות, בעיקר הבדואים מגיעים פחות ללימודים הגבוהים. נרצה להשקיע מחשבה כיצד לשנות זאת.
  5. נרצה לשים דגש על צמצום זמן סיום התואר.

 

הסדנה הראשונה הועברה על ידי נסרין חליילה יזבק ויעל מעין. הסדנה ביקשה להתמקד במטרות הבאות:

  • לאפשר ניתוח וחידוד התפקיד עם קולגות, להתדיין על תפיסות התפקיד, על ההבדלים בין מוסד למוסד ועל המשותף.
  • לבנות מעגל מקצועי שמסייע להתמקד במהות התפקיד.

כל בעל/ת תפקיד התבקש/ה להתייחס לנקודות הבאות:

  • הגדרת התפקיד הפורמלית
  • האופן שבו אני תופס/ת את התפקיד-איך נכון להבין אותו בעיני
  • מה אני מבצע/ת בפועל
  • מה מצפים ממני בעלי ענין שונים ביחס לתפקיד.

הדיון בסיכום הסדנה נסוב על הנושאים הבאים:

הגדרת התפקיד של הרכז היא עמומה. מדובר בתפקיד של גישור בין המוסד לסטודנט- להוות אוזן קשבת לסטודנטים ולהעביר את הצרכים שלהם למוסד. תפקיד מורכב.

בכל מוסד יש הגדרות תפקיד שונות. היה דיון האם זה חיובי או שזה מקשה על יצירת התמקצעות משותפת.

לרכזים יש מיעוט כוח בארגון, זהו תפקיד שממוקם באופן כזה שאין לו הרבה השפעה על מקבלי החלטות. יש תחושה שבחלק מהמוסדות מדובר בנושא שהמוסד נאלץ לטפל בו כחלק מהמחוייבות כלפי המל"ג.

בחלק מהמוסדות יש הרבה גורמים האחראים על העשייה בתחום אבל אין ביניהם אינטגרציה.

הסדנה השנייה הועברה על ידי ניזאר ביטאר מהמכללה האקדמית עמק יזרעאל. מצורפת המצגת שליוותה את הסדנה.

הסדנה השלישית עסקה באיתור בעיות לימודיות ורגשיות והועברה על ידי דאוד דאוד מהמכללה האקדמית להנדסה בראודה:

דאוד ביקש מן המשתתפים להיזכר בקשיים שהיו להם עצמם בשנה הראשונה ללימודים ומיפה אותם על פי הקטגוריות הבאות: בעיות אישיות, למשל- התארגנות, דחיינות, חוסר עצמאות, מלחמת זהות וקונפליקט אישי סביב שייכות וזהות; בעיות חברתיות- תרבותיות למשל: מעבר מהכפר לעיר, ציפיות מההורים, בעיות כלכלה , חוסר הכרות עם תרבות הרוב; ובעיות לימודיות כגון- יכולת ניתוח מוחלשת, מחסור במיומנויות למידה, חוסר הבנה של החוג לצרכים שלי וכד'.

דאוד הסביר שסטודנטים מגיעים לייעוץ עקב בעיות לימודיות. במהלך הייעוץ נחשפות בעיות אישיות או חברתיות. הבעיות לעיתים קשורות אחת בשנייה והמיפוי מסייע להציף זאת.

האסטרטגיה בבראודה היא לעשות Reaching out לכל הסטודנטים בשנה הראשונה- פנייה יזומה לקבל ייעוץ. כמו כן כל סטודנט בעל ציונים נמוכים מקבל בסוף הסמסטר הראשון מכתב אזהרה והזמנה לייעוץ.

הצעות נוספות: איתור ופנייה יזומה לסטודנטים שלא מגיעים לשיעורי אנגלית או מקבלים ציונים נמוכים. איתור חייבי שכר לימוד- בדרך כלל מעיד על נשירה סמויה.

סיכום הכנס- שרה אוסצקי-לזר ממכון ון ליר:

שרה הזמינה את המשתתפים להתייחס לשאלות הבאות:

אילו נושאים חברי הפורום רוצים לעסוק בהם בהמשך?

האם לפצל את הפורום לשני אזורים?

וכן בדיקת האפשרויות מפגש במחצית השנייה של יולי ובספטמבר.

המשתתפים:

היום סוכם כמוצלח, תורם, מפגש מקצועי מקדם ופורה.

יש צורך בהעמקת הכלים והמודלים באיתור סטודנטים עם הישגים נמוכים בשלב כמה שיותר מוקדם.

יש צורך לבנות מודלים ורעיונות כיצד לגרום לסטודנטים לצרוך את השירותים, להגביר מוטיבציה ללמוד, להישאר בלימודים.

יש מחסור במודלים שמעודדים הצטיינות.

זקוקים למאגר חומרים וסדנאות.

יש המלצה לפצל את הפורום.

יש הצעה לפצל לא רק גאוגרפית אלא על פי סוגי מוסדות.

 

ולסיכום:

ראשית נשמח להצעות והערות נוספות במייל. ניתן להיות בקשר על יעל מעין yaelmayan@gmail.com  וכן עם שרה אוסצקי saraho@vanleer.org.il.

בנוסף: כידוע לכןם אנחנו בונים אתר אינטרנט מקצועי, המשותף למל"ג ולון ליר שתכליתו לספק מידע בתחומי ההנגשה ולהוות פורום ובמה מקצועית לדיון והחלפת רעיונות.

חלק חשוב באתר יכול להתבסס על תכניות ומענים ייחודיים שאתם פיתחתם. נשמח לכן לקבל מכם תכניות שאתם מפעילים ושהייתם שמחים וגאים לחלוק עם אחרים. נשמח גם לפורמטים של אינטקים, דפי יעוץ, טפסים, מצגות, או כל חומר אחר שיכול לשפר מקצועית את העושים במלאכה.

באתר שיקום בתחילת השנה האקדמית הבאה יהיה גם מקום לפורום דיון, מאמרים ותכניות ממקומות אחרים בעולם, דוחות מחקר והערכה ועוד'

תודה מראש  ולהתראות, צוות ון ליר והות"ת.

מצגת מהות והגדרת התפקיד- נסרין ויעל

שילוב חונכים במערך התמיכה ניזאר ביטאר

 

 

 

 

 

 

 

 

כתוב\י תגובה

لن يتم نشر البريد الإلكتروني . الحقول المطلوبة مشار لها بـ *

*