1992
ראשי » הקמפוס המגוון- כללי التنوع في الحرم الجامعي – عام » מאמרים מן הארץ ומהעולם مقالات أكاديميّة » מחקר תזה: תפיסות של השפעה בקרב מרצים על האקלים בקמפוס/ יעל מעין

מחקר תזה: תפיסות של השפעה בקרב מרצים על האקלים בקמפוס/ יעל מעין

קמפוסים הינם מערכות חברתיות מורכבות המוגדרות על ידי היחסים בין בני אדם, פרוצדורות ביורוקרטיות, הסדרים מבניים, מטרות וערכי הארגון, מסורות, ונסיבות היסטוריות וחברתיות רחבות יותר. על כן, כל ניסיון לעצב מחדש את הקמפוסים, תוך מטרה לשפר את האקלים בהקשר התרבותי והגזעי, חייב להיות מקיף וארוך טווח. תפקידם הכפול, על פי רוב, של המרצים כחוקרים, שם אותם בעמדה מעניינת כשבאים לבחון את הספרות על התייחסותם לפרקטיקות המובילות שינוי. בספרות הישראלית העוסקת באקדמיה ישנו עיסוק רב ביחסים שבין הסטודנטים ומעט מחקר העוסק באקלים ובמנגנונים המוסדיים. בתוך כך יש התייחסות מצומצמת במספר מחקרים קטן הבוחנים את מקומו של סגל המרצים, ממצאים עיקריים: המחקר מעלה מספר גורמים בעלי משמעות, המשפיעים על יכולתם של המרצים להשפיע על המרחב המוגזע בו הם עובדים : המרצים מנתחים את מדיניות המכללה כמקדמת אפשרויות לשינוי בהיבטים שקשורים ברב תרבותיות, וכחוסמת בהיבטים שקשורים ביצירת שוויון מהותי לסטודנטים הערבים ושותפות מהותית בין סטודנטים יהודים וערבים; המרצים הפלסטינים מצביעים על יחסים מורכבים עם הסטודנטים היהודים המאופיינים בחשדנות והדרה הצפים באירועי קצה; הקטנת ההשפעות של ההגזעה מתאפשרת למרצים בעלי סטטוס גבוה, כאשר הם יוצרים מהלכים ארוכי טווח, כאשר שאר המרצים זקוקים לגיבוי מלמעלה על מנת לעשות זאת; הרמה האקדמית של התלמידים המתקבלים למכללה משפיעה על היכולת ורמת ההתגייסות של המרצים ליצור שינוי ונראה שהרמה האקדמית הנמוכה של הסטודנטים ומראה שהרמה האקדמית הנמוכה של הסטודנטים לא יוצרת מוטיבציה בקרב כל המרצים באופן שווה להתאמץ ולסגל סגנון הוראתי שמתמודד עם האתגרים.

מסקנות: המחקר מציג את האופן שבו ניתן לקדם השפעה ליצירת שינוי ולקדם פרקטיקות ומדיניות של רב קיומיות במוסדות אקדמיים.

תזה – הובלת שינוי על ידי מרצים- יעל מעין (2)

כתוב\י תגובה

لن يتم نشر البريد الإلكتروني . الحقول المطلوبة مشار لها بـ *

*